Wat doet B-MET nu eigenlijk?

B-MET staat voor Belgium Medical Extrication Team.

Wij zijn een kleine ploeg mensen die steeds op de achtergrond werken en toch de autosport mogelijk maken. Inderdaad, mogelijk maken want zonder extractieploeg(en) is er geen wedstrijd.
De meeste mensen kennen de autosport van de formule 1. Dit is echter maar een klein onderdeel van de autosport en zelfs wij beperken ons tot de verschillende en verscheidenheid aan races en auto’s die zich op het mooiste circuit van de wereld, het circuit van Spa-Francorchamps, afspelen.

Lees hieronder meer over extricatie

Wat is extricatie?

Een racewagen geraakt tegen hoge snelheid van de baan en vliegt zwaar in de bandenmuur. Op enkele milliseconden komt de wagen tot stilstand. De piloot kan niet meer op eigen kracht uit het wrak komen. Dan komt het extricatieteam in actie. De bedoeling is om de gekwetste piloot uit de bolide te halen zonder de bestaande letsels te verergeren of zonder nieuwe letsels te veroorzaken. Daarom wordt vooreerst het hoofd, de wervelkolom en het bekken zo goed mogelijk geïmmobiliseerd om op die manier verdere schade van het ruggemerg te voorkomen. Ook alle andere verwondingen worden nauwlettend in het oog gehouden en desgevallend gestabiliseerd ter plaatse. Een extricatie lijkt wel op een mierennest en toch loopt het team elkaar geen moment voor de voeten: het resultaat van een uitzonderlijke vriendschapsband en uren training.

Betekenis

Extricatie betekent het bevrijden van een (bekneld) slachtoffer uit een voertuig. Soms wordt dit in samenwerking met de brandweer uitgevoerd en moet het voertuig worden opengeknipt om het slachtoffer te bevrijden.

Hoe gaan we te werk?

Een ploeg bestaat uit zes personen waarvan één arts is. De arts is medisch verantwoordelijk voor de ganse duur van de extricatie. De vijf andere leden hebben elk hun specifieke taken. De meest ervaren van die vijf heeft onder andere de taak ploegleider te zijn. Hij zal in samenspraak met de arts de manier van extricatie bepalen. Hij verdeelt ook de taken van de andere leden en zorgt ervoor dat iedereen zich aan de strikte regels houdt. Indien we geen bestuurder van het circuit krijgen voor het interventievoertuig, dan bepaalt de ploegleider wie van de teamleden de bestuurder is. Deze taak is echter beperkt tot enkele leden, aangezien het niet zo eenvoudig is om tijdens een race het interventievoertuig veilig tussen de bolides door, tot op de plaats van de crash te loodsen.

Extricatiemethoden

Er zijn meerdere methoden om personen te extraheren.

KED

 

Met extraheerbare zetel