Sinds geruime tijd was het voor de B-MET leden aftellen naar deze mythische wedstrijd. Na veel geduld uit te oefenen was het eindelijk zover.
Vrijdagochtend werd de rit van bijna 600km aangevat voor ‘s werelds bekendste autowedstrijd. Omstreeks 18u00 kwam de ploeg op de voorziene camping aan waar al snel werd verbroederd met de andere extractie ploegen. Terwijl er overvloedig hapjes en drankjes werden aangeboden, was er ruimschoots tijd om kennis te maken met andere collega’s. Na het afsluiten van de gezellige avond kroop iedereen onder de wol aangezien het weekend zeer vermoeiend zou zijn.
Zaterdagmorgen werd er gezamenlijk ontbeten om nadien de paddock een eerste bezoekje te brengen. Zodoende kon iedereen van de aanwezige ploeg (Francis, Marije, Kris, Geert, Koen en Dominique) de unieke sfeer opsnuiven die er hangt. Ook Peter, onze fotograaf van dienst, vervoegde de groep tijdens deze rondgang in de paddock.

Net voor de middag diende we ons naar de meeting te begeven, waar de nodige instructies werden meegedeeld door Dominique Vivier, hoofdarts van de ACO.
Na het middagmaal vatten we onze eerste shift aan door de andere Belgische ploeg (SFET) af te lossen. De locatie was dit jaar post 8, gelegen tussen Tertre Rouge en de eerste chicane op het rechte stuk van de Hunaudières.
Om 15u00 werd de start gegeven aan de 87e editie van de 24u van Le Mans. Terwijl we de wedstrijd konden volgen op de tablet, vlogen de auto’s ons voorbij aan 300 km/u. De eerste uren verliepen zonder noemenswaardige incidenten, waarbij we om 19u00 terug werden afgelost.
Nadat we de camping hadden bereikt, besloten sommigen (Koen, Geert en Kris) wat slaap in te halen. De andere leden (Francis, Marije, Peter en Dominique) bezochten de Fan Zone, op zoek naar een eventueel souvenir. Nadat iedereen zijn geschikte memorabilia had gevonden, ging het terug richting camping.
De nachtrust was van korte duur aangezien onze volgende shift dienden aan te vatten om 01u00. Tijdens deze periode werd er diverse malen de Safety Car ingezet door diverse incidenten. Het bleef vooral gelukkig beperkt tot materiële schade. Uiteindelijk werden we om 07u00 afgelost door SFET om de laatste shift aan te vatten om … 12u30.

Ook tijdens de laatste shift bleef de race gelukkig gespaard van zware crashes. Op de tablet konden we het einde van de wedstrijd probleemloos volgen. Na het afvlaggen dienden we het interventievoertuig terug af te leveren aan de medische dienst van het circuit. Terwijl we het andere interventievoertuig (VRI) volgden, werden we door de baancommissarissen met de vlaggen uitgezwaaid. Ook het nog talrijke publiek dat zich op en naast het circuit bevond, applaudisseerde toen we voorbij reden.

“Aan elk mooi verhaal komt een einde” was ook hier van toepassing. Evenals andere autosportfanaten dienden we de files te trotseren om huiswaarts te keren. De terugrit vanuit Le Mans werd aangevat om uiteindelijk omstreeks 01u00 terug thuis te zijn.
Het was een onvergetelijk weekend: de weergoden waren ons gunstig gezind, de teamspirit was er en de sfeer was op elk moment van de dag (of nacht) aanwezig.

Op naar nieuwe avonturen met de B-MET ploeg!